Musikbrevkassen

Musikbrevkassen

Brevkasse og musiknyheder

Musikbrevkassen.dk er et utraditionelt musiksite. Læs nyhedshistorier om kendte sange - Få besvaret dine musikspørgsmål i brevkassen.

Nattevagten fylder 25 år

MusiknyhederPosted by Tor Bagger Mon, February 18, 2019 20:18:32

Om få dage er det 25 år siden, der var biografpremiere på en af 1990’ernes mest omtalte danske film, Ole Bornedals gyser ”Nattevagten”, som også introducerede os til ”Let Your Fingers Do the Walking” med Sort Sol.

Et par af medlemmerne i bandet havde gennem lang tid arbejdet med sangen, og selvom den gav Sort Sol en form for mainstream-gennembrud, havde nummeret for dem været lidt af et avantgarde-projekt: Det går i 6/8-takt, det har ingen rytmespor, det har en ualmindeligt lang instrumental-intro, og først langt inde i nummeret dukker der noget op, der minder om et omkvæd. Bandet blev inviteret til at overvære en meget tidlig udgave af Ole Bornedals film og gav tilladelse til, at deres musik måtte bruges i ”Nattevagten” – men ”Let Your Fingers Do the Walking” var på ingen måde skabt til filmen:
- Han bruger de numre, vi har færdigindspillet på det tidspunkt. I en Let Your Fingers Do the Walking-kontekst er det ren og skær, fordi den er færdigindspillet. Det blev de numre, der var, og de blev smidt ind i nogle scener, der var i filmen allerede”, fortalte guitarist Lars Top-Galia sidste år på P6 Beat.

Han spekulerede dengang over, om der mon var et publikum til den slags film herhjemme – men det var der, viste det sig efter premieren på ”Nattevagten” den 25. februar 1994.



  • Comments(0)//www.musikbrevkassen.dk/#post2049

”Tommy Seebach” er tilbage i Grand Prix

MusiknyhederPosted by Tor Bagger Mon, February 18, 2019 20:15:08

På lørdag er det tid til årets danske Melodi Grand Prix, og blandt deltagerne er Teit Samsø, som mange har oplevet i hovedrollen som Grand Prix-kongen i den populære musical ”Seebach”. Sammenfaldet er ganske passende, da det i år er 40 år siden, Tommy Seebach fik sin første af tre Grand Prix-sejre. Keld Heick skrev teksten til ”Disco Tango”, og mellem linjerne var den faktisk en hyldest til Shu-bi-dua og deres pudsige tekster. Heick legede med ordene på en anden måde, end han ellers var vant til. Der var billard-ordspil om at tage kegler og stå i kø, en ”skoleridt”-hilsen til den netop afgåede undervisningsminister Ritt Bjerregaard og et omkvæd med flere referencer til menukort. På P7 Mix erkendte han dog for nogle år siden, at det nok ikke var alle, der fangede hans leg med ordene:

- Jeg tror, det gik hen over hovedet på mange mennesker. Det var jeg sådan set ligeglad med. Jeg er sikker på, Shu-bi-dua fattede, det var en hyldest til dem.



  • Comments(0)//www.musikbrevkassen.dk/#post2048

Rock-relikvie fra David Gilmour til salg

MusiknyhederPosted by Tor Bagger Tue, February 12, 2019 21:35:26

Nogle guitarister får med årene en særlig plads i rockhistorien, men det er ikke så tit, at en af deres guitarer opnår selvstændig legendestatus. Det er dog tilfældet med en af David Gilmours guitarer, der blandt Pink Floyd-fans og guitarkendere går under navnet The Black Strat. Gilmour anskaffede sig den sorte Fender Stratocaster allerede i 1970, og den fulgte ham i mange år og har således spillet en vigtig rolle i tilblivelsen af plader som ”The Dark Side of the Moon”, ”Wish You Were Here” og ”The Wall”. Blandt andet blev den vidt berømmede guitarsolo på ”The Wall”-nummeret ”Comfortably Numb” indspillet med den sorte Stratocaster-guitar. På et tidspunkt gav David Gilmour guitaren fra sig og lod den udstille på en Hard Rock Café i Texas, men da Pink Floyd i 2005 gjorde klar til at optræde ved en af de store Live 8-indsamlingskoncerter, sendte han undervejs i øvedagene bud efter The Black Strat.

Derfor gik der et sus gennem guitaristkredse, da det forleden blev offentliggjort, at David Gilmour sætter sin sorte Stratocaster – og ca. 120 andre guitarer – på salg på en velgørenhedsauktion i juni. The Black Strat forventes at gå til et sted mellem 100.000 og 150.000 dollars (650.000-985.000 kroner).



  • Comments(0)//www.musikbrevkassen.dk/#post2046

Tak for musikken, Abba

MusiknyhederPosted by Tor Bagger Tue, February 12, 2019 21:34:11

Når man nu ved, at Abba-medlemmerne har været i studiet og indspillet to nye sange for første gang i mere end 35 år, kan det være svært for popfans at vente på rent faktisk at høre dem, men i mellemtiden har en dansk sangerinde skabt sin egen Abba-sang. Lecia Jønsson, der har slået sine folder både i Lecia & Lucienne, i Laban og som solokunstner, er for tiden med i gruppen MoveOver, og hun har skrevet sin egen hyldest til de fire svenskere. Forleden offentliggjorde MoveOver nummeret ”Abba We Love You Forever”, som er Lecias historie om, hvordan hun helt fra starten faldt for Abbas musik, der har fulgt hende lige siden. Melodien til ”Abba We Love You Forever” er skrevet på en måde, så man ikke er i tvivl om, at Abba er inspirationen, og teksten inkluderer også flere af gruppens kendte sangtitler.

Indtil de nye sange "I Still Have Faith in You" og "Don't Shut Me Down" fra det rigtige Abba slippes fri senere i år, kan Abba-hungrende folk stille en smule af sulten hos Lecia og hendes musikalske legekammerater.



  • Comments(0)//www.musikbrevkassen.dk/#post2045

Den danske sang er…

MusiknyhederPosted by Tor Bagger Tue, February 05, 2019 21:57:36

Når eleverne på Aalborg Katedralskole i denne uge fremfører årets forestilling ”Den danske sang er…”, vil mange nok tænke på debatten om moderne krænkelseskultur, som ”Den danske sang” for nylig affødte, efter en underviser på CBS i København følte sig ekskluderet på grund af tekstens billedsprog om den ung, blond pige. Men gymnasiekoret ved teaterkoncerten skriver sig også ind i en næsten hundrede år gammel historie, for teksten blev skrevet til et korstævne i 1924.

Ca. 25 kor fra hele landet mødtes på Det Kongelige Teater og i Tivoli, ikke for at synge for hinanden, men for at synge med hinanden, og ifølge Det Kgl. Bibliotek gjaldt det alt lige fra Det Kongelige Operakor til sangforeningen Bamsen fra Frederikshavn. Forfatteren Kai Hoffmann skrev et digt, som blev oplæst ved åbningen af begge arrangementer i sommeren 1924, og flere påpegede, at der burde sættes musik til denne tekst. Hoffmann henvendte sig derfor selv til komponisten Carl Nielsen, og efter to afsluttende vers med direkte reference til de store korstævner var blevet pillet ud, skabte Carl Nielsen melodien, som sidenhen blev fast inventar i blandt andet Højskolesangbogen.

Det er netop nye fortolkninger af Højskolesangbogens sange, der er udgangspunktet for teaterkoncerten på Aalborg Katedralskole i disse dage.



  • Comments(0)//www.musikbrevkassen.dk/#post2044

Gammel rock i nye højttalere

MusiknyhederPosted by Tor Bagger Tue, February 05, 2019 21:54:14

Overalt i landet samles lyd-entusiaster onsdag aften for at høre nogle af rock- og pophistoriens mest betydningsfulde værker. Butikskæden HiFi Klubben arrangerer nemlig det, de kalder HiFi Day, og i den forbindelse holder samtlige butikker aftenåbent for særligt tilmeldte. Hver butik introducerer et udvalgt album for tilhørerne og afspiller det i bedste lydkvalitet. Alt efter hvor i landet, man drager hen, kan man ramme alt lige fra Frank Sinatras ”In the Wee Small Hours” over ”Pet Sounds” med Beach Boys til Björks ”Debut”.





  • Comments(0)//www.musikbrevkassen.dk/#post2043

80-årig følges ad med Angelique

MusiknyhederPosted by Tor Bagger Tue, January 29, 2019 21:54:27

Crooner, smørtenor, førsteelsker, Grand Prix-legende. Mange tilnavne kan knyttes til Dario Campeotto, som fylder 80 på fredag. Om et par uger er det 58 år siden, hele Danmark lærte den sang, som blev definerende for hele hans karriere, at kende. I februar 1961 skulle den unge Dario Campeotto fremføre sangen ”Angelique” ved det danske Melodi Grand Prix uden at vide, hvem der stod bag den smukke og storladne kærlighedssang. ”Angelique” vandt en knusende sejr i musikkonkurrencen, men fordi alle kompositionerne skulle indsendes under billetmærke, vidste hverken seere, jury eller de optrædende, hvem der have skrevet de enkelte numre. Der blev gættet godt og grundigt rundt omkring for at give et bud på, hvem af tidens store komponister, der stod bag dette mesterværk, fortalte Dario Campeotto selv i bladet KODA/DK i 2010:

- Angelique vandt, og kuverten blev åbnet. Der var musestille, da konferencieren læste op: Musik og tekst: Aksel V. Rasmussen, Nørregade 24 i Køge! En ydmyg invalidepensionist havde indsendt sit lille, fine værk uden at vide, at dette ville forandre en ung dansk-italieners liv, sagde Campeotto.

Og der er ingen tvivl om, at ”Angelique” ændrede Dario Campeottos liv. Hvor mange gange, han har optrådt med sangen siden da, er ikke godt at vide, men ”Angelique” har siden 1961 været en trofast følgesvend for entertaineren, som fredag fylder rundt.



  • Comments(0)//www.musikbrevkassen.dk/#post2041

Børne-tv for flere generationer

MusiknyhederPosted by Tor Bagger Mon, January 21, 2019 23:03:53

Om få dage kan et sejlivet fænomen i dansk tv fejre 30 års jubilæum, og værten er stadig den samme som i den første udsendelse i 1989. Jakob Stegelmann fik idéen til et magasinprogram for børn om film, computerspil og tegneserier, og DR sagde heldigvis ja. Stegelmann selv havde bare forestillet sig at være vært på de første udgaver af ”Troldspejlet”, indtil der blev fundet en mere permanent løsning, men 30 år senere personificerer han fortsat børn og barnlige sjæles begejstring for spil og eventyrlige universer. I mange, mange år var kendingsmelodien også den samme, og selvom musikken stammer fra en film, forbinder mange herhjemme den nok nærmere med ”Troldspejlet”.

Komponisten Jerry Goldsmith skrev ”Troldspejlet”-kendingsmelodien til ”Gremlins”-filmene i 1980’erne, og ”The Gremlins Rag”, som den hedder, var oprindeligt i ragtime-stil. Goldsmith præsenterede nemlig sit musikforslag på klaver, så filmholdet måtte selv forsøge at forestille sig, hvilken retning det på én gang muntre og ildevarslende tema kunne bevæge sig i. Datidens synthesizere og en stribe lydeffekter tog over, og så kunne både ”Gremlins” og Jakob Stegelmann se det brugbare i det instrumentale værk.



  • Comments(0)//www.musikbrevkassen.dk/#post2039
Next »